Baktığımız şeylerde genellikle matematiksel ya da geometrik ilişkiler ararız.Eskiden insanlar her şeyin evrensel yasalarla yönetildiğine inanıyorlardı.Pythagoras boyları oranı 3 ve 2 olan tellerin beraber çekildiklerinde beşinci adımda farklı bir tonu üreteceğini söyledi.Eskiden insanlar insan biçiminin tanrı biçimine dayandığını düşündüğü için tanrısal geometrik orantıların insanda da gözlemlenebileceğine inanıyorlardı.
İnsanda göbeği merkez alan Vitruvius geometride temel kabul edilen kare ve dairelerin kenarlarında uzantıları gösterir.
Vitruvius irrasyonel sayılarla geometrik figürlerin nasıl oluşturulacağını da söylemiştir.Tanıtımlarının hepsi kareyle başlar.Bunun nedeni ise Vitriviustan önce Yunan orantı sisteminde tahta çiviler ve iplerle yapı yerinde tasarlanabiliyordu.Bir karenin diyagonalini karenin bir kenarı boyunca döndürdüğümüzde 1e √2bir dikdörtgen elde ederiz.Eğer iki kareyi uç uca koyup 1'e √5 bir dikdörtgen elde ederiz.Yunan mimarlığıyla klasik mimarlığın en çok ilişkilendirilen orantı çeşidi altın kesiti ya da altın orandır.Altın oran küçük kenarın veya parçanın büyük olana oranıyla büyük olanın tümünün toplamına oranı diye ifade edilebilir.
ÖLÇEK
Mimarlık görsel sanatının en büyüğü ve en kapsamlısıdır.Ölçek ise Mimarlık için vazgeçilmez bir unsurdur.Her şeyin bire bir aynısını yapmak mümkün olmaz.
Le Corbusier bir yapısını kendi boyunu ölçeklendirerek tasarlıyor yani Corbusier'in boyu daha uzun yada daha kısa olsaydı yapının tasarımı tamamen değişecekti.Pencereler,kapılar bize yapının büyüklüğüne dair yardımcı olur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder